Jednoplošníky

Jednoplošník je letadlo s jednou nosnou plochou.

Jednoplošníky lze rozdělit podle:
¤Místa, kde se křídla napojují na trup, na
– dolnoplošníky
– středoplošníky
– hornoplošníky
¤ Typu leteckého motoru
– pístový motor
-turbovrtulový motor
-turbodmychadlový motor
-proudový motor
-raketový motor

Jednoplošníky podle umístění křídel

Dolnoplošníky

Dolnoplošník je letoun, který má křídlo umístěno na spodní straně trupu. Dnes jde o nejrozšířenější typ letounu. Konstrukce dolnoplošníků nedovoluje v blízkosti země provádět manévry s většími náklony, což je nevýhoda například při přistávání s bočním větrem.

americký dopravní letoun Boeing 737 - 8AS EI-EBR 1
americký dopravní letoun Boeing 737 – 8AS EI-EBR 1
britský stíhací jednoplošník Supermarine Spitfire Mk. IX
britský stíhací jednoplošníkSupermarine Spitfire Mk. IX

Středoplošníky

Středoplošník je letoun, který má křídlo vetknuté do trupu. Je aerodynamicky nejčistší a tak se používá pro nadzvuková a sportovní letadla. Potřebuje však výhledovou zatáčku.

americký experimentální bombardér Douglas XB-42 Mixmaster
americký experimentální bombardérDouglas XB-42 Mixmaster
první proudový letoun se šípovitými křídly- sovětský Mikojan-Gurevič MiG-15
první proudový letoun se šípovitými křídly- sovětský Mikojan-Gurevič MiG-15

Hornoplošníky

Hornoplošník je letoun, který má křídlo uložené na horní části trupu. Umožňuje dobrý rozhled na krajinu, nadměrné náklady mohou být dopraveny přímo k letounu, proto se hornoplošníky využívají jako pozorovací a nákladní letadla. Trup však musí být ve spodní části zesílen, aby měla posádka v případě nouzového přistání šanci na přežití.
Konstrukce hornoplošníků je často využívána u létajících člunů, kde je dotek křídla a vodní hladiny nežádoucí. Pozice křídla nad trupem umožňuje provádět manévry s ostřejším náklonu, ale při startu je potřeba více energie oproti jiným konstrukcím.

evropský transportní letoun Airbus A400M Atlas
evropský transportní letoun Airbus A400M Atlas
americký těžký bombardér Boeing B-29 Superfortress 
americký těžký bombardér Boeing B-29 Superfortress

Podle pohonu

Pístový motor

Pístový spalovací motor pohání vrtuli přes reduktor. Tento typ pohonu se používá pro malá sportovní nebo dopravní letadla. Je výhodný díky své jednoduchosti a spolehlivosti a také díky nízké spotřebě paliva oproti motorům založeným na spalovací turbíně (turbovrtulový, turbodmychadlový nebo proudový motor). Kvůli přenosu hnací síly prostřednictvím vrtule jsou pístové motory vhodné pro malé letové rychlosti.

6-ti válcový motor amerického letounu Cessna 172
6-ti válcový motor amerického letounu Cessna 172

Turbovrtulový motor

Turbína pohání vrtuli přes reduktor. Tento typ motoru je vhodný pro menší letadla na regionální a krátké tratě. Kvůli přenosu hnací síly prostřednictvím vrtule (stejně jako pístové motory) jsou turbovrtulové motory vhodné pro malé letové rychlosti. Oproti turbodmychadlovým a proudovým motorům mají turbovrtulové motory lepší účinnost a nižší spotřebu paliva.

italsko-francouzský turbovrtulový dopravní letoun ATR 42
italsko-francouzský turbovrtulový dopravní letoun ATR 42

Turbodmychadlový motor

Turbodmychadlový motor pracuje na podobném principu jako proudový motor, tedy na principu zákona o akci a reakci. Oproti proudovému motoru obsahuje navíc dmychadlo poháněné další turbínou a nízkotlaký kompresor. Používá se především u velkých dopravních letadel nebo mnoha vojenských letadel. Je vhodný pro vysoké podzvukové rychlosti.

americké dvoumotorové dopravní letadlo Boeing 787 Dreamliner
americké dvoumotorové dopravní letadlo Boeing 787 Dreamliner

Proudový motor

Proudový motor pracuje na principu Newtonova zákona o akci a reakci– spaliny vycházející z motoru působí silou opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed. Vysoký tlak plynu vycházejícího z jeho výfuku je ideální pro dosažení nadzvukové rychlosti.

Švédský nadzvukový víceúčelový bojový letoun Saab JAS 39-Gripen
Švédský nadzvukový víceúčelový bojový letoun Saab JAS 39-Gripen
zatím jediný existující nadzvukový dopravní letoun- britsko-francouzský Aérospatiale-BAC Concorde 101/102
zatím jediný existující nadzvukový dopravní letoun- britsko-francouzský Aérospatiale-BAC Concorde 101/102

Raketový motor

Raketový motor je typ tepelného motoru, který pracuje na principu akce a reakce. Na rozdíl od většiny ostatních reaktivních motorů není závislý na atmosférickém kyslíku, a tak je schopen se pohybovat mimo atmosféru. Může být poháněn tuhými a kapalnými palivy. Raketový motor je výhodný pro dosažení nejvyšších rychlostí letu. Na druhou stranu má raketový motor nejnižší efektivitu, protože kromě paliva musí letoun nést i okysličovadlo nutné pro spalování. Pohon letounů pomocí raketového motoru není příliš obvyklý. Většinou se používá pouze pro experimentální letadla nebo jako doplňkový pohon v kombinaci s jiným typem pohonu.

První letadlo, které překonalo rychlost zvuku vlastní silou ve vodorovném letu- americký experimantální raketoplán Bell X-1.
První letadlo, které překonalo rychlost zvuku vlastní silou ve vodorovném letu- americký experimantální raketoplán Bell X-1.